Miksowanie płyt na żywo to dzisiaj nieodłączna część kultury popularnej, muzycznej i klubowej. Jego młodszym bratem jest sampling, który w muzyce swój początek bierze z eksperymentów wybitnego twórcy muzyki konkretnej, Pierre’a Schaeffera.
Sampling oznacza wzięcie próbki (sampla) nagrania, którą zazwyczaj jest ścieżka lub jej kawałek i wykorzystanie jej do stworzenia nowego utworu. Rozwój samplingu w latach ’80 nigdy nie nastąpiłby jednak, gdyby nie wynalazek samplera – urządzenia cyfrowego, pozwalającego na zapis i odtwarzanie sampli.
Dzięki samplerowi możliwe stało się przejście do zupełnie nowego rozdziału w muzyce współczesnej - do wciąż otwartego rozdziału muzyki elektronicznej. Sampling dał początek eksplozji tworzenia muzyki na własną rękę, ktorej idealnym przykładem, stał się hip hop.
W momencie wynalezienia samplera producent muzyczny mając w ręku idealne narzędzie do rozwoju swoich własnych koncepcji muzycznych, zaczął odkrywać świat płyt winylowych pod kątem ich przydatności do obróbki. Jedna próbka z zapomnianej przez wszystkich płyty po przetworzeniu jej przez artystę mogła, jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki, stać się świeżym przebojem.
Proces rozwoju samplingu jest fascynujący do tego stopnia, że pewnemu człowiekowi o imieniu Jesse Kriss zachciało się zrobić graficzną historię całego procesu.

Inny ciekawy dokument, dostępny na YouTube, objaśnia karierę najczęściej używanego sampla w historii muzyki elektronicznej, znanego jako Amen break:

No comments:
Post a Comment